Saturday, May 11, 2013

Di Wad, Selepas Bersalin Secara Ceasarian

Aku tak pernah lg masuk wad. So, ini pengalaman aku berada di wad kelas ketiga. Dgr kata aku boleh mohon wad kelas kedua tp aku tak tau prosedurnya.
Kat wad ni ada 4 katil. Semua penuh. Aku tiba jam 1.00 lebih. Nurse pesan minum air putih banyak. Air pun tak bawak, so suami pergi beli kat kedai di tingkat bawah. My sis muncul. Sebentar kemudian, nurse sorong baby. Dorang pun snap pic. Aku nak bangun tgk mmg tak boleh. Kaki masih kebas. So aku tgk wajah baby dlm camera je. Aku dah jd ibu ke??? Terasa bagai mimpi pulak.
Habis waktu melawat, adik2ku blah. Ptg tu, suami aku je yg ada. T/hari waktu lawatan 12.30 - 2.00 ptg. Belah petang pulak 4.30 - 7.00mlm. Lepas habis waktu melawat, 2 org nurse dtg. Sekali lg dorang korek tut utk keluarkan darah beku yg khabarnya bahaya klu dibiarkan. Kali ni sakit kat tempat tu pulak coz ubat bius dah habis. Masa dorang tekan perut, tak sakit sgt. Dorang pun terkejut bila aku ckp yg aku sakit dorang korek berbanding tekan perut. Lama jugak la proses nak buang darah beku tu hingga aku again tutup muka tahan kesakitan.
Dlm tempoh 6 jam aku x boleh makan, just minum air putih je bg mengelakkan aku demam. Aku pulak tak biasa minum air putih kecuali lepas makan sesuatu. Tgk plastik air kencing, nurse dah tau aku kurang minum.
Malam, nurse paksa aku mengereng utk susu baby. Sakit nyut2 tempat operate tu. Tp aku terpaksa tahan demi baby. Mlm tu jugak 1st time aku tgk baby bukak mata. Happy sesangat. Selesai menyusu, nurse ambik baby utk dijaga. Aku disuruh berehat. Mlm tu terasa berlalu panjang. Badan dah rasa tak sedap. Jam 5pg nurse dtg bg ubat dan ambik suhu. Aku demam so kena mkn ubat.
Jam 8.00am, doc dth check. Ok semua. Katanya, esok baru aku boleh keluar kalau tak ada masalah. Kalau bersalin normal, aku dah boleh keluar. Tp c-zer, aku kena tahan lg semalam. Aku tak perlu dimasukkan air lg so botol air boleh tanggal. Tiub kencing pun dah boleh tanggal. Nurse pesan suruh ke tandas. Mak ai, nak bangun pun seksa, camner nak jln ke tandas???
Baby dihantar lepas dimandikan dan dicucuk kat tgn. So, aku menyusu baby je sepanjang hari. Petang tu, aku cuba bangun. Gagal. Cuba lg. Berjaya bangun. Tapi nak turun dr katil tak lepas. Time melawat, mak & family kakak aku dtg. Kak long bawak nasi putih & ikan talang masin. Berselera aku makan. Perut mmg kosong masa tu. Hosp ada sedia makanan, tp tak sesuai utk org bersalin.
Dorang tegur aku coz tak pakai stokin dan x bawak minyak panas. Aku ni pun satu, kalau nurse tak pesan, aku tak buat. Mujur dorang bawak stoking. Minyak panas pakai minyak telon je. Aku jugak tak bawak termos, cawan, sudu & pinggan. Tak tau pulak semua tu kena bawak. Mak cakap dia ada kirim brg2 tu semua, tp my sis lupa nak bg. Huhu...suami beli termos kat kedai bawah. Dah la mahal tp tak elok. Sdgkan mak dah pesan aku kena minum air suam, ni aku bantai air mineral jer. Huhu...tak reti coz xder pengalaman.
Lepas my family balik, nurse suruh aku ke tandas. Mcm siput aku berjalan. Berjaya jugak aku ke tandas. Kalau tak kencing, tu tandanya ada problem. Nasib baik aku ok.
Malam tu aku jaga baby sepenuhnya. Mujur ada adik kpd penghuni katil sebelah. Dia banyak bantu aku ambik itu ini. Pengajaran ; kalau bersalin c-zer, bawak peneman. Senang sikit kerja. Suami tak boleh teman. Kalau tdk, sonang keje aku. Malam tu jugak 1st time tukar lampin baby & tgk baby senyum dlm tidur. Matanya bukak lebih lama dlm keadaan gelap/kurang cahaya.
Sdg aku henjut baby atas riba, nurse sindir. Katanya nanti baby dpt gegaran otak. Dia suruh aku susu baby. Baru aku nak tgk wjh baby sambil sembang dgnnya, dah kena sound.
Pg tu, doc dtg check tempat operate. Dia tarik buang pelekat dan sembur sesuatu di tempat tu. Katanya aku dah boleh mandi dgn air suam. Aku boleh keluar belah ptg klu xder masalah. Well, aku dah tak sabar nak keluar. Aku tak tahan lg dicucuk di tgn dan peha, masuk ubat itu ini. Sakit. Huhu...
Mujur lewat ptg tu aku boleh keluar. Dah hari ke 3, sakit makin berkurang tak spt semlm. Jln pun lbh steady. Trauma madih terasa...
Dan kini sudah bulan berlalu... Inilah my baby boy, my love, my hero, my big bos... UMAR ZIYAD

No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...