Tuesday, August 10, 2010

Ramadan Yang Dirindui


Salam Ramadan buat semua...
Ramadan sentiasa ku nantikan saban tahun. Tahun ini tahun ke 4 aku berpuasa di Kuala Kangsar. Cepatnya masa berlalu. Berpuasa di perantauan tidak semeriah berpuasa di kampung halaman, bersama keluarga tercinta. Kat sini, jauh nak ke pasar ramadan. Hidup bujang, biasalah makanan berbuka beli saja. Habis cerita.

Bila Ramadan datang, kepala otak ni memang tak dapat elak dari membandingkan suasana Ramadan dulu-dulu, masa aku zaman kanak-kanak dengan zaman sekarang. Terlalu jauh berbeza suasananya. Zaman kanak-kanak dulu, puasa dilakukan bukan kerana nak dapat ganjaran dari orang tua. Masa tu mak ayah memang tak pernah janji apa-apapun kalau aku berpuasa. Puasa seikhlas hati sebab seronok, member-member pun berpuasa semuanya (tapi banyak kali gak curi2 makan... haha...) Nak menunggu waktu berbuka tu punya la lama. So, masa dihabiskan dengan bermain congkak atau batu seremban, permainan yang tak penat sangat. Selain tu habiskan masa di surau, bukan dok mengaji tapi zzzz....hehehe.... Kalau nak mandi pula, kena bawak kole atau cebok sebab mandi kat sungai. Tak boleh selam :) Bertukar juadah tu memang perkara biasa. Tapi sekarang, kalau jiran hantar menu, dibalas pulak dengan menu yang dibeli kat pasar. Ermmm....

Well, aku sambung lagi lain kali... wassalam...




p/s : Ramadhan ni cadang at least siapkan 1 manuskrip kanak2...berjayakah aku?

No comments:

SGI Vacation Club Damai Laut Holiday Resort

Minggu lepas kami bercuti di SGI VC Holiday Resort yang terletak di Lumut selama 3 hari 2 malam. Kami check in pada hari Jumaat bersamaan 25...